lørdag 6. mars 2010

Skrik


Edvard Munch er en av verdens mest kjente bildekunstner og er helt klart den mest betydningsfulle bildekunstneren. Hans arbeider er stadig like aktuelle og henger på de mest anerkjente galleriene verden over.

Skrik er et maleri som er malt av Edvard Munch. Maleriet er oljemaleri som er malt på 1893. Edvard Munch begynte allerede som 12 åring å male, og han er blitt verdensberømt gjennom karrieren sin.

Skrik er et av de mest kjente maleri av Munch, og det blir ansett som ikonet på eksistensiell angst. Munch skrev i dagboken sin noe veldig interessant som viser tilbake til bildet "skrik":

”Jeg gik bortover veien med to venner-
solen gik ned-
Jeg følte som et pust af vemod-
Himmelen blev pludselig blodig rød-
Jeg stanset, lænede mig til gjærdet mat til døden-
så ut over de flammende skyerne som blod og sværd
over den blåsvarte fjord og by-
Mine venner gik videre – jeg stod der skjælvende af angst –
og jeg følte som et stort uendeligt skrik gennem naturen”.

Det er et galleri i Løten som var Edvard Munch fødested, Galleri Munch.
http://www.gallerimunch.no/

I 1994 ble Nasjonalgalleriets "skrik" stjålet, men kom tilbake etter ca 3 måneder.

Munch har brukt sterke farger i dette bildet. Det er kanskje for å utrykke følelsene sterkere. Fargene er mørke som skaper spenning og uhygge i bildet. Det er brukt kontrast farger i bildet, og vi kan se at det er sterke farger i bakgrunnen og det framhever hendelsen i forgrunnen. Munch sin komposisjon i bildet er med på å understreke hvilke følelser Munch ville utrykke.

På den ene siden av maleriet kan vi se veien og rettverket som har rette linjer, på den andre delen av maleriet han vi se bildet går u buende og bølgende penselstrøk. Munch klarer å skape den skummle, interessante stemmningen i bildet der du lurer på hvorfor den personen står å skriker. Du kan se angsten tydelig i ansiktsuttrykket og fargebruken gjør at det blir en ekstra stemmning. Det er et bildet med sterke følelser.

Munch malte ofte hendelser i livet sitt på lerretet, og jeg tror også at han har malt "skrik" av sine egne opplevelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar