søndag 6. desember 2009

Scandinavian Design







Fredag 4 desember var 3stf på utstilling på sølvberget i Stavanger. Utstillingen tar utgangspunkt innen norsk og skandinavisk design. Et av de store navnene som kom opp er Grete Prytz Kittelsen. Grete Prytz Kittelsen regnes blant annet som Nordens fremste formgivere, og har vært med å sette norsk design på verdenskarte. Grete Prytz Kittelsen har blitt kalt Scandinavian design - dronningen.

Utstillingen var utrolig interessant. Produktene som var utstillt var veldig enkle og det skal gi et demokratisk budskap. Produktene har enkle former, og produktene er produsert på en måte hvor det skal være lette å bruke. Det er laget for folket og produktet skal fungere. Det er veldig facinerende å se at så enkle former kan bli så moderne og stilig.

Hagesaksen og sekken som var tilpasset alle ga mest inntrykk på meg. Det var fordi det var enkelt, men samtidig tilpasset til de fleste. Men synes også at alt jeg så ga inntykk på meg fordi jeg blir så utrolig facinert at produktet kan bli så bra som for eksempel Grete Prytz Kittelsen har vist med mange andre designere. Jeg likte utstillingen veldig godt og vil gjerne gå på en til utstilling om scandinavian design.

1 kommentar: